Menu

Moduly kurzu Preventista šikanovania v škole

1) Online seminár: piatok, 18. 3. 2022
  • Vzrastajúca agresivita u detí a mládeže – dôvody, príčiny, súvislosti
  • Príčiny vzniku agresie a agresivity v školskom veku
  • Vplyvy dedičnosti, rodinného prostredia, spoločnosti
  • Klasifikácia agresií – podnety a spúšťače agresívneho správania
  • Poruchy správania spojené s agresiou a ich riešenie v škole
  • Trestanie a alternatívne možnosti riešenia agresie
  • Rozbor konkrétnych modelových situácií v pedagogickej praxi

Dištančné samoštúdium podľa zadania: 19. 3. – 7. 4. 2022
  • Odporúčané publikácie: Zdeněk Martínek: Agresia a agresivita u detí a mládeže, NIDV; Jan Svoboda: Agresia a agresivita v predškolskom a mladšom školskom veku, Portál
  • Premyslite si tému „Škola ako spúšťač agresie žiakov“, ktorá bude súčasťou ďalšej diskusie

2) Online seminár: piatok, 8. 4. 2022
  • Čo je a čo nie je šikanovanie, teasing a pod.
  • Vývojové štádiá šikanovania a ako ich v školskom prostredí rozpoznať
  • Varovné signály šikanovania a jeho prejavy
  • Rizikové miesta pre odštartovanie rizikového správania
  • Typológia agresorov a typológia obetí
  • Stratégia vyšetrovania prípadu šikanovania
    • prvá pomoc v škole
    • vyvarovanie sa základných chýb
  • Metódy riešenia šikanovania – metóda zmierenia a metóda vonkajšieho nátlaku
  • Práca so skupinou so znakmi šikanovania – možnosti využitia psychoterapeutických hier

Dištančné samoštúdium podľa zadania: 9. 4. – 28. 4. 2022
  • Odporúčané publikácie: Zdeněk Martínek: Agresia a agresivita u detí a mládeže, NIDV; Jan Svoboda: Agresia a agresivita v predškolskom a mladšom školskom veku, Portál
  • Spracujte Krízový plán proti šikanovaniu v škole

3) Online seminár: piatok, 29. 4. 2022
Kyberšikana v škole
  • Vzťah detí a mládeže k digitálnej technike
    • kedy deti prvýkrát dostávajú mobil
    • aké sú ich zvyklosti používania moderných technológií
    • atraktivita sociálnych sietí a sebaprezentácia
    • čas, ktorý deti s technológiami trávia, návykové správanie, závislosť
    • aké sú ich najčastejšie online činnosti
    • vplyv covidovej pandémie na online zvyklosti detí a mládeže
  • Kyberšikana a jej prejavy
    • kde sa berie kyberšikana
    • je online prostredie skutočne anonymné?
    • typológie kyberšikany
    • rozdiel medzi kyberšikanou a trollingom
    • čo robiť v prípade, keď rozpoznám v kolektíve kyberšikanu alebo sa na mňa niekto obráti s prosbou o pomoc
    • obranné mechanizmy
  • Riešenie kyberšikany
    • práca s obeťou, význam online priestoru, izolácia
    • trestno-právna problematika kyberšikany
    • ako, čo a kde hlásiť
    • spolupráca s políciou pri riešení kyberšikany
    • rodičia a obeť, rodičia a agresor
    • prípady z praxe

Záver – online test – certifikát

Termín vyhotovenia testu, ktorý sa robí online, závisí len na vašich časových možnostiach – môžete tak urobiť kedykoľvek počas desiatich dní od skončenia kurzu.

Hore